Muscat 2. nap – Oman

2017. március 30.

A nagy gyalogtúra után, mára autós kirándulást terveztünk, annál is inkább, mert Muscat fő nevezetessége Sultan Qaboos Grand Mosque (Nagy mecset) kb. 20 kilométerre fekszik a kikötőtől. Indítsunk egy reggeli képpel, ez a látvány tárult elénk, amikor reggelizni indultunk.

Korán akartunk lemenni a hajóról, mert a mecsetet csak 10:30-ig lehet turistáknak látogatni.

A szokásos procedúrák után, 9:00 órakor már a kikötő bejáratánál voltunk, ahol szinte megrohamoztak bennünket a különböző programokat ajánló arab férfiak. Itt nagyon észnél kell lenni, mert a legdrágább ajánlatot is olyan meggyőzően tudják eladni, hogy az milyen vissza nem térő, kihagyhatatlan ajánlat számunkra…

Nekünk is 90 euróért ajánlottak 2 órás utat a mecsethez és visszafelé  – az útba eső -Qurum beach programmal. Végül pedig sikerült egy másik taxissal megegyeznünk, aki 80 euróért elvitt bennünket egy 4 órás körútra: Nagy mecset – Operaház – Qurum beach – Szultán palotája – Mirani Fort – Kikötő útvonalon.

Körút Muscat-ban

Miután beszálltunk a kényelmes (Toyota) taxiba, irány a Sultan Qaboos nagymecset. Közben próbáltam fotózni – több, kevesebb sikerrel.

Aztán kb. 20 perc autózás után – széles, több sávos kiváló autóút hálózaton, feltüntek a mecset égbenyúló tornyai. Először az út felőli oldalon álltunk meg, hogy erről is lefotózhassuk.

Aztán megkerülve a hatalmas épületet értük el a bejáratot, ahol először ruhát kellett bérelni, mert a nőket csak teljesen zárt ruházatban engedik be. Gyakorlatilag csak az arc és a kézfej maradhat szabadon – itt jegyezném meg, hogy közben 30 fok felett volt a hőmérséklet.

Bár hosszú sor állt a “ruhakölcsönzőnél”, a vezetőnk pillanatok alatt szerzett nekem ruhát (8 EUR + 20 EUR letét). Ezért szeretjük a helyi vezetőket, mert sok olyan dolgot tudnak tenni, mondani, amit a “tanult” vezetők nem.

Ahogy átjutottunk a szigorú őrségen, akik árgus szemmel nézték mindenki öltözékét, és szívfájdalom nélkül visszafordították, akinél nem voltak megelégedve, egy hatalmas kert tárult elénk, majd a vakítóan fehér épület.

Oman legnagyobb mecsete

Ez Oman legnagyobb mecsete, legmagasabb tornya 90 méteres. 1995-2001 között épült. Omán egyetlen mecsete, amely nyitott, a nem muszlim vallásúak előtt is. A Sultan Qaboos nagymecset fantasztikus mozaikja lenyűgöző példája, mire képes a modern arab építészet. Az első nagy terem a hölgyek imaterme, és jól látjátok, középen, az ott én vagyok… 🙂

Mielőtt az épületbe lépnénk a cipőnket is le kell venni!

A középső képen, az a napernyővel védett terem látható, ami “vésztartalék” azoknak, akik nem férnek be a 20.000 főt befogadó nagy terembe!

A fő imaterem 74,4×74,4 méter és a világ második legnagyobb szőnyege itt található – 1.700.000.000 öltés és 21 tonna és Iránból érkezett (az első Abu-Dhabiban). A mecset 300.000 tonna indiai acélból készült. Igazán ez is olyan, mint a hatalmas hajók – csak akkor érzi az ember, hogy mekkora, amikor ott van.

Kifelé jövet még az információnál a vezetőnk szerzett nekünk innivalót, volt egy kis tea és datolya, mindez a közben, amikor egy helyi muszlim asszonytól lehetett kérdezni. Nagyon tanulságos volt, azt hiszem a muszlim vallással kapcsolatban is rengeteg tévhit él, érdemes lenne nyitottabbnak lenni és jobban megismerni – mielőtt véleményeznénk.

Igazán megérte eljönni ide, ajánlom mindenkinek.

A Királyi Operaház

Elhagyva a nagy mecsetet, következő célunk a Királyi Operaház volt.  A 2011-ben megnyitott operaház a kortárs iszlám építészet egyik csúcsteljesítménye, operát, balettet, jazzt és arab zenét is játszanak. Puccini Turandot-jával nyitotta meg kapuit a Királyi Operaház Muscatban, ahol már az első szezontól olyan világhírű előadók működtek közre, mint Placido Domingo és Andrea Bocelli.

Kabusz szultán lelkes rajongója és támogatója a klasszikus zenének. 1986-ban alapította meg a 120 fős szimfonikus zenekart, mely nagy hírnévnek és elismerésnek örvend a Közel-keleten. Az arab-iszlám stílusban megépült Operaház úgy néz ki, mint egy palota az Ezeregy éjszaka meséiből.  Az Operáházban található a világ legnagyobb mobil orgonája.a szultán építtette, s találtam egy utalást, hogy a magyar MÁV szimfónikus zenekar is játszott már itt. A Royal Opera House Muscat a tervezéstől a kivitelezésig tíz év munkájának eredménye. A 80 ezer négyzetméteren álló zenetemplom felét parkok alkotják.

Maszkat környezetbarát város, itt felhőkarcolók nem épülhetnek. A rózsaszín kövekből épült operaház koncertteremként 1100 főt tud befogadni, a színpad átalakításával az operaelőadásokat 860-an tudják látogatni.

A fotózások után, szintén a vezetőnk jóvoltából, találtunk egy kis free wifi-t. Ez elég volt arra, hogy gyorsan ránézzünk leveleinkre, üzeneteinkre és már mentünk is tovább.

Qurum beach

Visszafelé a kikötőbe, kb. félúton található a legnépszerűbb tengerpart, a Qurum beach. Sajnos, nem volt időnk megmártózni a tengerben, de itt is csináltunk néhány fotót.

Vezetőnk szerint Muscaton kívül csodaszép helyek, köztük, tengerpartok is vannak Omanban, javasolta is, hogy menjünk vissza egy hétre és akkor meglátogathatjuk a családját is.

Mint kiderült, 45 éves, 3 gyermeke van és kettő felesége… A feleségek nem dolgoznak, ő tartja el az egész családot a taxizásból!? Gondolom itt is kapnak nagy támogatást az ománi állampolgárok – úgy mint Dubai-ban. A nehezebb munkát, mindet a bevándorlók végzik (pl. építőipar), főleg Indiából, Bangladeshből stb.

A szultán palotája

Aztán, elhaladva a kikötő előtt, a másik irányban (amerre tegnap jártunk gyalog), megnéztük a szultán palotáját.

A kovácsoltvasból készült bejárat előtt hatalmas tér, és a környező kiemelkedő sziklákon vagy dombokon – ugye már meg sem lepődtök -, őrtornyok és várak veszik körbe.

Al Jalali és Al Mirani erődítmény

Innen még lementünk a tengerpartra, ami hátulról határolja a palotát, és a tenger felőli védelmet szolgáló két vár az Al Jalali és az Al Mirani (ez előtt állok én) erődítmény, az öböl és a palota két oldalán.

Eredetileg börtönnek épültek 1580-as években, a portugál fennhatóság idején. 2012-ben felújították őket, de nem látogathatóak. Így csak külső fotókat készíthettünk róluk.

Innen indultunk vissza a kikötőbe, ami sokkal rövidebb ideig tartott, mint előző nap – gyalog…

Újra a fedélzeten

Mire megebédeltünk, elmúlt 2 óra, így szép lassan kitelepedtünk még a fedélzetre. Közben a TUI hajója elment és megérkezett az az MSC Fantásia nevű hajó, amelyikkel 2016 januárjában voltunk a gyerekekkel a Kanári szigeteken. Küldtünk is nekik egy fotót róla nekik – így azért annyira nem örültek neki, ott a hajón lelkesebbek voltak. 🙂

Este egy kis nosztalgikus filmnézés volt a fedélzeti nagy kivetítőn, a Grease. Ezt utoljára majdnem 20!!! éve láttuk szabadtéren, mégpedig Sydney-ben, háttérben a Harbour Bridge – az sem volt, egy rossz látvány!

Aztán, még lementünk a színházba, ahol Broadway show volt, fantasztikus díszletekkel, kosztümökkel, táncos, zenés produkcióval.

Azért ne íjedjetek meg, amiért nem írtam, közben vacsoráztunk is! Nem kell félni,    hogy éhenhalunk…

Előadás után, irány a kabin és kíváncsian vártam, ma este milyen állatka vár bennünket.

Igen, ez egy malacka, ő hozta a következő napi újságot. Vele kívánunk jó éjszakát!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.